Din mulighed for at gøre indsigelse på korttransaktioner

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling, der er foretaget med dit kort. Opdager du for eksempel, at der har været korttransaktioner på din konto, som du ikke kan godkende, eller hvis du ikke har modtaget den vare eller service, som du har købt med dit kort, har du mulighed for at gøre indsigelse og få tilbageført betalingen.

Inden du opretter en indsigelse mod en transaktion, skal du altid selv forsøge at løse problemet med forretningen, f.eks. hvis du:

  • har bestilt en vare, du ikke har modtaget
  • har opsagt et abonnement, og du stadig bliver trukket for betaling
  • har returneret en vare, men ikke modtaget pengene retur
  • på et tidligere tidspunkt har foretaget køb hos firmaet

Hvis du ikke kan løse problemet med forretningen, kan du udfylde en indsigelsesblanket. Vælg den blanket nederst på siden, der passer til din situation.

Du skal være opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, du har fået kendskab til transaktionen for at undgå, at sagen forældes.

  • Ved indsigelse på betalinger du har godkendt, er den absolutte frist overfor firmaet 8 uger efter transaktionen er trukket på din konto eller senest oplyst leveringsdato.
  • Ved indsigelse på betalinger du ikke har godkendt, er den absolutte frist 13 måneder efter transaktionen er trukket på din konto.

Læs mere om reglerne for tilbageførsel af betaling med:
Dankort 
Visa-delen af Visa/Dankort
MasterCard og MasterCard Debit 

Spærring af kort

Du kan altid spærre dit kort via din Netbank: Vælg konti og posteringer > kort > klik på ”spær”.
Eller via din Mobilbank: Vælg ”kort” > tryk på kortet > tryk på ”spær kort”.

Har du ikke adgang til din Netbank eller Mobilbank, kan du udenfor Merkurs åbningstid ringe til Nets Kundeservice på tlf. 44 89 29 29.

Inden for Merkurs åbningstid kan du altid kontakte os for at få spæret dit kort på 70 27 27 06.

Indsigelsesblanketter

1) Jeg har opsagt mit abonnement, men bliver stadig opkrævet for betaling
Du kan gøre indsigelse, hvis du rettidigt har opsagt det, og efterfølgende bliver opkrævet for varen/ydelsen - jf. opsigelsesvilkår for det tegnede abonnement,.

2) Jeg har ikke modtaget de bestilte varer eller ydelser
Du kan gøre indsigelse, hvis du har købt en vare ved fjernsalg (køb på nettet) og varen ikke er leveret, eller hvis firmaet, du har handlet med, er gået konkurs (gælder ikke køb med Dankort).

3) Jeg har modtaget en vare eller ydelse, der ikke var som beskrevet
Du kan gøre indsigelse, hvis du har købt en vare ved fjernsalg (køb på nettet) og varen ikke er leveret, eller hvis der er aftalt køb af en original vare og varen, der er leveret, er en kopivare.

4) Jeg har returneret/afbestilt min vare/ydelse, men har ikke fået beløbet retur
Du kan gøre indsigelse, hvis du har betalt varen/ydelsen, og du har udnyttet din fortrydelsesret ved enten at nægte at modtage varen eller har undladt at afhente den (kun gældende for Dankort køb).

Har du betalt med Visa-delen af dit Visa/Dankort eller med dit MasterCard og gjort brug af fortrydelsesretten, kan vi i nogle tilfælde også hjælpe, hvis du har modtaget varen og efterfølgende returneret den til firmaet iht. reglerne i deres købsbetingelser. Du skal have informeret firmaet om din beslutning og ikke modtage pengene retur senest 15 dage efter, at firmaet har modtaget varen retur eller kreditnota er modtaget.

5) Jeg har ikke selv foretaget eller godkendt de hævede beløb – jeg har stadig kortet
Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager at en anden har misbrugt dine kortoplysninger, og du stadig er i besiddelse af kortet. Husk straks at spærre dit kort.

6) Jeg har ikke selv foretaget eller godkendt de hævede beløb – jeg har ikke kortet
Du kan gøre indsigelse, hvis du har mistet eller fået stjålet dit kort, og der er hævet beløb med kortet. Husk, straks at spærre dit kort og anmeld din hændelse til politiet.

7) Fejl i udbetaling fra pengeautomat
Du kan gøre indsigelse, hvis der er fejl i udbetalingen fra en pengeautomat, hvis hævningen er foretaget med Visa/Dankort eller MasterCard i udlandet eller med MasterCard i Danmark.

8) Jeg er blevet opkrævet et beløb, jeg har betalt for på en anden måde
Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb du er blevet opkrævet allerede er blevet opkrævet på en anden måde, f.eks. i kontanter eller med et andet kort.

9) Der er blevet hævet et andet beløb, end det jeg har godkendt
Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb du har betalt i forretningen ikke modsvarer det beløb, der er blevet hævet på din konto

10) Jeg har ved det oprindelige køb ikke accepteret yderligere opkrævninger
Du kan gøre indsigelse, hvis du i forbindelse med det oprindelige køb, ikke har accepteret yderligere opkrævninger.

11) Jeg er blevet opkrævet i forkert valuta
Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb, der er hævet på din konto, ikke er opkrævet i den valuta, du har aftalt med forretningen og som fremgår af din kvittering