• Oprettet d. 8.maj 2013

Danmarks almennyttige pengeinstitut Merkur Andelskasse vil fremover tilbyde sine kunder Ansvarlig Pension via FSS-samarbejdet og AP Pension. Dermed får kunderne nye muligheder for selv at få indflydelse på placeringen af deres pension.

• Oprettet d. 28.august 2012

Merkur Andelskasse og Energitjenesten vil sætte turbo på den bæredygtige udvikling og vil gøre det nemt for boligejerne at komme i gang med deres klimarigtige besparelser.

• Oprettet d. 18.juni 2012

På baggrund af den fortsatte uro i den konventionelle bankverden har ledere inden for den bæredygtige banksektor, akademikere og eksperter inden for grøn økonomi lanceret fire politiske ændringsforslag, som kan reformere det finansielle system fra at fokusere på den korte bane til at have et mere langsigtet perspektiv.

• Oprettet d. 14.marts 2012

NRGi og Merkur Andelskasse har netop indgået et nyt Klimapartnerskab, og lancerer samtidig et nyt fælles energioptimeringskoncept primært møntet på danske skoler og andre selvejende institutioner. Et koncept som både inkluderer økonomi og energibesparelser.

• Oprettet d. 10.marts 2011

Merkur har i 2010 haft en betydelig kundetilgang og vækst. Væksten i forretningsomfanget blev på 13,7 %. Især indlån er vokset betydeligt, og det betyder, at Merkurs likviditet er øget kraftigt.

• Oprettet d. 1.september 2010

Gennem et samarbejde mellem Merkur Andelskasse, Mali Folkecenter og Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi er der blevet skabt økonomisk og praktisk grundlag for at installere sol-elektricitet på 50 landsbyskoler i Mali.

• Oprettet d. 9.juni 2010

Nordisk Råd anerkender Merkur Andelskasses mangeårige arbejde med bæredygtig bankdrift med tildeling af rådets miljøpris.

• Oprettet d. 25.maj 2010

Johannes Andersen vil tale om det moderne menneskes barnlige tilgang til tilværelsen, hvor egne behov hele tiden kommer forrest, og Merkur Andelskasse giver eksempler på bæredygtige investeringer, der både er med til at dække egne og samfundets behov.

• Oprettet d. 5.marts 2010
    Vækst i både udlån og indlån og en markant kundetilgang. Det er hovedresultatet i årsrapporten for Merkur, som offentliggøres den 2. marts.
  • Oprettet d. 19.februar 2009

Nu kan man fremme såvel bæredygtig produktion som udvikling af ulande på én gang og samtidig få en rimelig forretning ud af investeringen. Andelskassen Merkur lancerer nu i samarbejde med Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU) Merkur Udviklingslån A/S.

• Oprettet d. 9.december 2009

Klimaforandringer er ikke kun et spørgsmål om CO2-kvoter og energibesparelser. Det handler i høj grad også om at skaffe den nødvendige kapital til finansiering af bæredygtig energi og opbygning af nye partnerskaber på tværs af samfundet.
  • Oprettet d. 26.november 2009

Merkur Andelskasse og hollandske Triodos giver mulighed for at investere både grønt og socialt ansvarligt. De to bæredygtige pengeinstitutter tilbyder nu investeringer i vedvarende energi og mikrolån til U-lande.

• Oprettet d. 10.november 2009

Fagseminar om økonomiske, juridiske, motivations- og innovationsmæssige forhold og perspektiver

• Oprettet d. 26.november 2009

Merkur Andelskasse oplever en stor interesse for og vækst i sin særlige måde at drive bankvirksomhed på, hvor bæredygtighed og social ansvarlighed står centralt. Denne vækst har medført et behov for at ændre organisationen i løbet af 2009.

• Oprettet d. 26.november 2009
    Bæredygtighed og menneskerettigheder hænger uløseligt sammen. Det er derfor oplagt for Merkur Andelskasse at sponsorere en filmpris til en af de film, der bliver vist i kategorien Amnesty Award under den kommende filmfestival CPH:DOX
  • Oprettet d. 26.november 2009

Af Lars Pehrson, direktør i Merkur Andelskasse (Bragt som kommentar i Børsen 16. september 2009)

• Oprettet d. 26.november 2009

Merkur Andelskasse har ikke brug for bankpakke II og siger derfor nej tak til midler fra staten. Den socialt og miljøorienterede andelskasse rejste 30 millioner kroner under finanskrisen og har et kapitalgrundlag, der er dobbelt så stort som loven kræver.

• Oprettet d. 26.november 2009

Merkur Udviklingslån A/S har afsluttet aktietegningen og etableret en samlet kapital på 15 millioner kroner. Der er dermed skabt en helt ny lånemulighed for små- og mellemstore virksomheder i U-lande.

• Oprettet d. 26.november 2009

Danskerne ønsker i stigende grad at klimaforbedre deres boliger, men finanskrisen har gjort det sværere at få lån, også selv om disse forbedringer er gode for både privatøkonomien og klimaet. Dette gør Merkur Andelskasses nye klimalån nu noget ved.

• Oprettet d. 26.november 2009

Global Alliance for Banking on Values er en nystiftet alliance af 11 banker, der verden over driver bankvirksomhed på baggrund af andre værdier end kun de økonomiske. Fra Danmark deltager Merkur Andelskasse. Sammenslutningen blev stiftet i Holland ved en konference med deltagelse af blandt andet FN’s vicegeneralsekretær og den hollandske kronprinsesse.

• Oprettet d. 19.december 2008

Finanskrisen har fået den pressede banksektor til at holde igen med udlån, selv til kunder med orden i økonomien. Derfor forhandles der i disse dage om en ny bankpakke, der skal styrke bankernes solvens og sætte gang i udlånene. Denne udfordring skal naturligvis løses hurtigst og bedst muligt, således at bankerne igen kan låne ud til fornuftige danske borgere og virksomheder.

• Oprettet d. 18.december 2008

Krisen er en tydelig markering af, at der er brug for at reformere det finansielle system. Her kan de bæredygtige bankers erfaringer være væsentlige at tage med i overvejelserne om den finansielle sektors fremtidige rammer i en model, der kan føre os gennem finanskrisen og over i en bæredygtig økonomi.

• Oprettet d. 19.november 2008
    CO2-sparekonti sikrer udlån til solfangere og klimavenligt byggeri.

- Det giver ro i sindet, at mine opsparingspenge nu står på en CO2-sparekonto. Udtalelsen kommer fra Hanne Balslev Knudsen, som i starten af november sammen med sin mand oprettede en såkaldt CO2-sparekonto i Merkur Andelskasse og dermed er med til skubbe klima- og miljøudviklingen i den rigtige retning.

• Oprettet d. 19.november 2008
    En kampagne-cd i 30.000 eksemplarer er det flotte resultat af et samarbejde mellem blandt andet rapperne Per Vers og Ole D, hiphoppere fra Niger, og Merkur Andelskasse.
  • Oprettet d. 21.oktober 2008

Ingen udlån til spekulative ejendomsprojekter, en kapitalbase dobbelt så stor som lovens minimumskrav, fravalg af investering i børsnoterede aktier, balance mellem ind - og udlån, og frem for alt fokus på bæredygtig samfundsudvikling, er opskriften på en bankvirksomhed, der vækster trods finanskrise.

• Oprettet d. 10.oktober 2008

50 år mandag 6. oktober. I 1982 etableredes Merkur Andelskasse, med den dengang 24-årige konservatorieuddannede fløjtenist Lars Pehrson i en direktørstol, som han ikke siden har forladt.

• Oprettet d. 10.oktober 2008

Merkur deltager i den nye statsgarantiordning, hvorefter alle indlån i Merkur - uanset størrelse - er omfattet af en statsgaranti i 2 år fra den 06.10.2008.

• Oprettet d. 10.oktober 2008

Med temaet ”Spar op i miljøet, og få afkast tre gange!” lancerer Merkur Andelskasse en fordelagtig indlånsmulighed til gavn for klimavenlige projekter.

• Oprettet d. 10.oktober 2008

Pressen skriver meget om, at mindre banker er mere udsatte for virkningerne af finanskrisen. Det gælder for nogle, men ikke for alle, og herunder heller ikke for Merkur

• Oprettet d. 10.oktober 2008

I disse år oplever Merkur Andelskasse en kraftig vækst i udlånet til sine bæredygtige aktiviteter. I 2007 havde Merkur en vækst i udlånet på hele 39 % - og denne stigning fortsætter i 2008. Og netop for fortsat at være i front på det grønne og etiske bankmarked, har Merkur nu udvidet samarbejdet med den hollandske bank Triodos, der er Europas største bæredygtige bank.

• Oprettet d. 10.oktober 2008

Merkur byder velkommen til ny spiller på markedet for etisk bankdrift

Merkur andelskasse har i de sidste 25 år været det førende pengeinstitut på det danske marked for etisk bankvirksomhed, og andelskassens virksomhed har været med til at understøtte de sidste årtiers udvikling af økologi og miljøtiltag i Danmark. Nu er FDB og Swedbank på banen med en ny etisk bank, hvilket bydes velkommen af Merkur.

PRESSEMEDDELELSE
    Fredag den 28. marts 2008

Med en vækst i indlånet på 19 % og det hidtil største overskud står Merkur godt rustet til de kommende års behov for udlån til initiativer, der arbejder i en bæredygtig retning.