Advarsel mod snyde SMS'er og phishing-mails

I øjeblikket modtager flere danskere sms'er og e-mails fra svindlere, der giver sig ud for at være fra NemID, Nets, din bank, MobilePay eller Nykredit. Typisk er mange snyde e-mails og snyde-sms'er skrevet på dårlig dansk.

Fælles for snyde-emails og snyde-SMS'er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger så som netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR, NemID nøglekort og så videre - via et link. 


Denne aktivitet er et såkaldt phishing-forsøg, hvor svindlere forsøger at lokke personfølsomme oplysninger ud af dig, med henblik på misbrug af dine personlige data.
Personfølsomme data er private og personlige og må IKKE digitaliseres, uploades eller deles/sendes til andre.

Hvordan skal du forholde dig?

Hvis du modtager e-mailen eller sms'en, skal du: 
• Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
• Videresende den til Nets' phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (dette er valgfrit)
• Slette den!

Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt, spærre dit betalingskort, NemID m.m, afhængig af hvilke personlige oplysninger du har afgivet. 
Har du efterfølgende behov for at fortage indsigelse på en kort transaktion som du ikke har kendskab til, kan du gøre det her.