Kundeundersøgelse: Ris og ros til Merkur

Mens kunderne i bankbranchen i disse år bliver mindre tilfredse og er mindre loyale overfor deres pengeinstitut, går Merkurs kunder i den modsatte retning.

En stor undersøgelse blandt 36 pengeinstitutter viser at Merkurs privatkunder har den samme høje tilfredshed som sidste år og loyaliteten overfor Merkur er endda steget. Dermed ligger Merkur blandt de bedste i undersøgelsen. Også vores erhvervskunder giver Merkur en top-placering, selvom der her er en lille tilbagegang i forhold til sidste år.

Travle rådgivere

De positive tal giver imidlertid ikke anledning til at hvile på laurbærrene. Derfor har vi også med stor nysgerrighed læst de mange både positive og kritiske kommentarer som vores kunder har skrevet i forbindelse med undersøgelsen, så vi kan forbedre os, der hvor vi ikke gør det godt nok.

Nogle kommentarer handler om, at vores rådgivere har fået mere travlt. Det er blevet dyrere at drive bank og samtidig sværere at tjene penge nok til at dække omkostningerne. Samtidigt konkurreres også meget på pris blandt bankerne, og der stilles hele tiden større krav fra myndighederne om mere dokumentation. Derfor arbejder vi løbende med at forbedre arbejdsgange, så vi fortsat har tid til at give en god kundebetjening og rådgivning, selvom hver kunderådgiver i dag skal hjælpe flere kunder end for bare nogle få år siden.

Flere filialer

Ligesom sidste år er der også flere, der i deres besvarelser ønsker sig flere filialer. Selvom det lyder besnærende med en Merkur-filial i hver by, er der i dag mere end nogensinde mulighed for at klare sig uden en filial til rigtig mange ting og det er meget omkostningstungt at etablere nye afdelinger. Der er selvfølgelig nogen gange hvor selvbetjening, telefon eller mails ikke rækker og derfor ser vi på, om der er sikre digitale løsninger, der kan spare noget transporttid for de kunder, der bor uden for de fire største byer.

Værktøjer til budgetlægning

En del efterspurgte også bedre værktøjer til at lægge budget. Vi har et helt nyt budgetlægningsværktøj, som automatisk kan hente data og foreslår budgetposter ud fra, hvor du bor. Find Økonomioverblikket her. 

Der var mange der stillede spørgsmål i undersøgelsen og da den er anonym, har vi ikke kunne svare spørgerne. Hvis du har et spørgsmål som du gerne ville have haft svar på, er du meget velkommen til at skrive til os på pengevirke@merkur.dk.

I forbindelse med kundeundersøgelsen var der flere der efterlyste funktioner i Merkurs netbank, som allerede findes. Her er derfor lidt hjælp til at finde dem:

Forbrugsoverblik

I både netbank og mobilbank finder du en forbrugsoversigt. Du kan selv oprette nye kategorier med de såkaldte etiketter. Et beløb kan fordeles mellem flere kategorier, hvis der er behov for det. Og et beløb kan holdes ude af overblikket, ved at markere det som ”skjult”. Læs om Forbrugsoverblikket.

Hyppigt anvendte kontonumre

Kan gemmes som en såkaldt ”standardbetaling” som let kan hentes frem næste gang.

Eksportere kontoudtog til Excel

Sker under ”konti og posteringer”, gem posteringerne som fil, gem som csv-fil, der kan åbnes i Excel

Reminder når maksimum træk er nået

Dette og meget andet kan du tilmelde fra netbanken i info-service. Så får du en SMS. Læs om Info Service

Engelsk version af netbank

Man kan skifte sprog på log ind siden.

Er du i tvivl om, hvordan du finder funktionerne, så ring til os eller til netbank support på telefon 70 24 66 00.