Resultat af kundetilfredshedsundersøgelse

I slutningen af august måned inviterede Merkur vores privatkunder til at deltage i en kundeundersøgelse, for vi vil rigtig gerne vide noget mere om, hvordan vi bedst kan servicere vores kunder.

1.228 kunder har deltaget og vi har fået over 1.700 kommentarer. Det skal I have stor tak for. Vi har lært rigtig meget af jeres besvarelser og de giver os vigtig viden i forhold til at udvikle Merkur.

Overordnet kan vi konstatere, at rigtig mange af jer sætter stor pris på at være kunde i et værdibaseret pengeinstitut, som også tager ansvar for samfundet og vores fælles livsgrundlag. I mener, at vi adskiller os positivt fra andre pengeinstitutter og giver os høje karakterer, når det kommer til troværdighed. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for og det giver os en stor motivation til at gøre en endnu større forskel med de penge, vi forvalter.

Det hele er selvfølgelig ikke lutter ros. Der er også områder, hvor vi kan blive bedre og det vil vi selvfølgelig arbejde på. Da undersøgelsen er foretaget anonymt, kan vi ikke give en direkte tilbagemelding til de kunder, der har stillet os spørgsmål eller har haft særlige ønsker. Her på siden har vi i stedet samlet en række svar på de ønsker og spørgsmål, vi hyppigst er stødt på i undersøgelsen.

Hvorfor så mange spørgsmål?

Der er mange kunder, måske særligt de af jer, der har været hos os i mange år, der undrer sig over, at vi over tid er begyndt at stille mange spørgsmål omkring jeres økonomi.

Den ene del hænger sammen med, at kravene til dokumentation for den enkelte kundes økonomi, når denne ønsker at låne penge, er steget. Derudover er dokumentationen helt afgørende for, at vi kan yde den rette rådgivning så du som kunde ikke bliver tilbudt en løsning, der reelt ikke passer ind i dine behov eller din økonomiske formåen.

Den anden del handler i høj grad om hvidvask. Det er ikke vores hensigt at mistænkeliggøre vores kunder, når vi stiller en masse spørgsmål. Vores formål er i sidste ende at passe godt på kundernes penge. Og det gør vi bedst, hvis vi er sikre på, at vi ikke enten kommer til at miste penge, fordi der er noget, vi ikke opdager, eller at vi simpelthen får bøder, fordi vi ikke overholder vores forpligtelser i forhold til lovgivningen. Så det, vi beder om, er dokumentation for, at vi kender vores kunder. Du kan læse mere om, hvad Merkur gør på hvidvaskområdet i denne artikel fra Pengevirke

Kontanter

En del af jer giver udtryk for, at I savner mulighed for at indsætte kontanter på en konto og for at veksle valuta.

Merkur har aldrig haft kontanter eller kontanthåndtering. Selvom mange i dagens Danmark kun sjældent har kontanter mellem hænderne, har vi forståelse for, at det stadig er et behov hos nogle kunder. Derfor samarbejder Merkur med andre banker om f.eks. til håndtering af døgnboks og vekselpenge. Vi kommer desværre ikke til at tilbyde yderligere kontanthåndtering, da kontanthåndtering både er meget dyrt og samtidig udgør en sikkerhedsrisiko.

Har du behov for at indsætte kontanter på din konto i Merkur, kan du bestille et indbetalingskort til kontanter ved at ringe eller skrive til din rådgiver eller afdeling i Merkur. Hvis du savner viden om alternativer til kontanter – eksempelvis mobilbetaling og betalingskort – er du også meget velkommen til at kontakte os.

Mobilbank

Der er også flere af jer, der har haft ønsker til Merkurs mobilbank. Her er der godt nyt på vej. I december sender vi en ny opdatering af Merkurs mobilbank ud til både Android telefoner og iPhone. Opdateringen skal give et mere moderne udtryk og er starten på en løbende forbedring af mobilbanken for at skabe øget brugervenlighed.

Nogle kunder har udtrykt et ønske om at kunne logge på Mobilbank med fingeraftryk. Til det kan vi sige, at det kan man faktisk allerede. Mobilbank blev tilbage i maj måned opdateret med Touch ID til iPhone og Fingerprint til Android. Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge Touch ID eller Fingerprint er du velkommen til at kontakte vores Netbank support på 7024 6600.

Netbank

Flere kunder efterspørger en mere overskuelig netbank og en bedre mobilbank. Vi er enige i, at designet i vores eksisterende netbank ikke længere er tidssvarende og giver ikke hurtig adgang til relevante funktioner. Flere og flere brugere logger sig også på Netbank via mobilen eller iPad frem for PC. Derfor er vores samarbejdspartner BEC i gang med at udvikle en ny netbank til privatkunder.

Netbanken er endnu ikke færdigudviklet, men til december kan privatkunder i Merkur opleve og teste en såkaldt betaversion af den nydesignede netbank, som vil give en ny og forbedret brugeroplevelse på både mobil, tablet og PC. Den nye netbank er en første version og lever sideløbende med den eksisterende netbank.

I udviklingen af den nye netbank er der prioriteret at ændre designet på de vigtigste funktioner, som vores privatkunder bruger på daglig basis. Den lanceres som en første version for, at vi kan teste funktionalitet og få vores kunders feedback til at gøre den bedre. Der vil derfor stadig være funktionalitet med gammelt design og behov for at bruge funktioner i den eksisterende netbank. De resterende funktioner bliver udviklet til det nye design løbende.

Vi udsender en besked i netbanken, så snart det er muligt at teste den nye netbank.

Priser

Nogle af jer har skrevet, at I synes Merkurs priser er blevet for høje. Merkur har henover det seneste år justeret vores priser for at blive mere rentabel. Det er på den ene side en direkte konsekvens af markedsvilkår som negativ rente og stigende it-omkostninger. Men i sidste ende handler det om, at vi skal have mere kapital, så vi kan låne flere penge ud til virksomheder og projekter, der gør en positiv forskel for den verden, vi lever i.
Når vi fastsætter en pris, gør vi det ud fra, hvilke omkostninger der er forbundet med servicen, sådan at man betaler, for det man får. Det er ikke Merkurs målsætning at være billigst, men at ligge prismæssigt fornuftigt, så det samlet set ikke er dyrere at være kunde hos os end hos mange andre banker. Når det er sagt, tager vi selvfølgelig jeres kommentarer til efterretning.

Ønsker du at vide mere om, hvad det vil sige, at der er negativ rente, kan du læse mere i artiklen ”Når renten dykker”

Har du kommentarer eller spørgsmål, som ikke er blevet besvaret her, er du som altid velkommen til at kontakte din afdeling eller din rådgiver i Merkur.

Penge gør ikke noget af sig selv. De er et redskab. Og det er dig, der bestemmer, hvordan pengene skal arbejde, mens de står på kontoen.

Læs om alle vores udlån på
minepengegørgavn.dk