Selvfølgelig er vi bæredygtige

Hos undertøjsmærket Underprotection er bæredygtighed et grundvilkår ikke en markedsføringsstrategi. Det er designet, der skal bære succesen.

Af Ida Bjørg Meldgaard, Pengevirke

Hvis man vil have en forretning, er man nødt til at have nogle varer, der kan sælge. Derfor har strategien for undertøjsmærket Underprotection fra starten været, at designet skal bære forretningen, ikke det faktum at det er bæredygtigt og til dels også økologisk:
– Folk skal købe vores undertøj, fordi de synes, det er fedt, for det er dét, vi skal overleve på. Om fem eller ti år er der forhåbentligt endnu flere mærker, som er bæredygtige, og så kan vi ikke skille os ud på det, siger designer og grundlægger af mærket Sunniva Uggerby.

Man kan sige, at firmaet har en bevidst arrogant holdning omkring det: Selvfølgelig er det bæredygtigt. Selvfølgelig bliver der tænkt over, hvordan det bliver produceret, og at dem der producerer det har ordentlige vilkår.
– Så i stedet for at sige; I skal købe det her, fordi vi er gode mod mennesker og dyr, har vi vendt det om og sagt; I skal købe det her, fordi I synes, det er fedt. Og det har den pris, det har, fordi det er fedt hele vejen igennem, og I kan ikke sætte en finger på det, forklarer designeren.

IDEEN

Kombinationen af det æstetiske og det etiske har været drivkraften bag konceptet. For omkring ti år siden, da Sunniva Uggerby lagde grunden til firmaet med en opgave på designskolen om bæredygtigt undertøj, var udvalget af økologisk og bæredygtigt tøj minimalt. Og det der var, var naturfarvet.
– Fra min tid i branchen ved jeg, at der næsten ikke er nogle, der vil købe et stykke tøj, alene fordi det er bæredygtigt eller økologisk, hvis ikke det også er pænt, slår Sunniva fast og fortsætter: „Vi lærte en hel masse om, hvor forurenende branchen var, men kunne ikke finde eksempler på nogen der gjorde noget af det modsatte på det tidspunkt. Og hvis der var, var det ikke særligt smarte mærker.“ Så målet blev hurtigt at lave noget, der kunne konkurrere med de mest populære mærker samtidig med, at det menneskelige og bæredygtige aspekt var med.

PRODUKTIONEN

Al produktion foregår i Indien. I begyndelsen var fokus på, at materialerne var bæredygtige, men siden kom de sociale aspekter med. Såsom ordentlige forhold for de ansatte på fabrikken. Og for to år siden kom et samarbejde i stand med den hollandske organisation Fair Wear. Organisationen er udelukkende orienteret mod tekstilindustrien og arbejder for alt fra lige vilkår for mænd og kvinder til feriefridage og ordentlig løn, og til at der skal være en branddør. Som firma betaler man et kontingent, og Fair Wear tager ud til fabrikken en gang årligt og laver et tjek.

– De vender tilbage både til ejeren af fabrikken og til os, og sammen os tre imellem sætter vi en tidshorisont for, hvad der skal ordnes og hvornår. Vores certificering lige nu hedder ’Young designer’, fordi vi er i en proces, forklarer Sunniva.

Hos Fair Trade skal man til sammenligning overholde alle punkter, før man kan få certificeringen. Fair Wear anerkender at man arbejder på det. Små skridt er samtidig en fordel i forhold til fabrikken.
– Det har krævet meget at få vores leverandør til at forstå, at det her er en god ting for hende og for os. Og så er det bedre at tage to ting og ændre noget fra dårligt til lidt bedre end aldrig at ændre noget – det er vores tilgang til det, siger Sunniva.

ØKOLOGIEN

Samme cost benefit-tankegang spiller ind i forhold til valget om bæredygtighed frem for økologi.
– Der er ingen diskussion om, at det bedste ville være, at alt var økologisk, men kun at være økologiske ville lynhurtigt have låst os i brugen af materialer, fordi det stadig er meget få tekstiler, som faktisk er certificerede økologiske, som bomuld og uld, siger Sunniva, der besluttede sig for at satse på bambus.

Bambus er antibakterielt, hvilket er oplagt, når det er tæt på huden, det kan dyrkes uden pesticider, og det kan mere eller mindre gro, uden det skal have noget vand. Økologisk bomuld skal derimod have rigtig meget vand. På den måde er det hele tiden en afvejning, forklarer Sunniva, der ikke har fortrudt valget om bæredygtighed frem for økologi:
– Fordi det er økologisk, er det ikke nødvendigvis det bedste i forhold til cyklussen for det enkelte tekstil. Vi sagde: hvad kan producenten lave for os, og hvad kan hun skaffe, som er så bæredygtigt som muligt. Vi har noget økologisk bomuld med og noget lavet på eukalyptustræer, som er klassificeret som mere bæredygtigt end økologisk bomuld.

Tanken er, at bæredygtighed dækker lidt over det hele. Der er dog stadig kompromisser og valg, der skal træffes.
– Vi havde fundet noget materiale i Kina, vi rigtig gerne ville have. Men vores leverandør sagde, at det var nødt til at blive fløjet, hvis hun og vi skulle nå at have det med til den næste produktion. Det ville for det første blive alt for dyrt, og hvis det skal flyves, hvor bæredygtigt er det så? Så det sagde vi nej til.

PARADOKSET

Man kan diskutere, om bæredygtighed og mode, som per definition er flygtig og omskiftelig, overhovedet er foreneligt.
– Man kan ikke rigtig forsvare det, for det mest bæredygtige ville jo være at man gik i det samme tøj altid. Sådan er det, siger Sunniva og tilføjer: „Vivian Westwood har sagt om det at ja, du skal egentlig lade være med at købe noget – men hvis du gør, skal du købe mit.“

Derfor arbejder Underprotection videre med at sigte højt både i forhold til det etiske og designet, og at det er lykkedes, er der vist ikke tvivl om. Underprotection hænger i de mest eksklusive lingeributikker på Manhattan, men firmaet vil gerne blive mere synlige i Danmark.
– Jeg synes, det er fjollet, at vi er et dansk firma og at 80 procent af vores salg ligger i USA. Vi vil generelt gerne have øget vores salg, fordi det vil gøre det lettere i forhold til det bæredygtige. Der er nogle materialer hvor minimumsbestillingen er så høj, at der ikke er nogle, der gider lave det til os. Jo større produktion vi har, jo mere kan vi trumfe igennem.

Underprotection hænger i 35 butikker, samt 10 webbutikker, fordelt på 11 lande heriblandt USA, Canada, UK og Tyskland.

♥ Underprotection er kunde i Merkur.

Sunniva Uggerby lagde grundet til Underprotection med en opgave på designskolen om bæredygtig undertøj. Foto: Underprotection

Sunniva Uggerby lagde grundet til Underprotection med en opgave på designskolen om bæredygtig undertøj. Foto: Underprotection