Bæredygtige bidder

Kan man forandre verden ved at købe et stykke chokolade? Måske ikke hele verden, men man kan alligevel gøre en lille forskel. Thor Thorøe solgte sin andel af is-kæden ParadIs for at starte et firma der tager et større socialt ansvar.

Af Karl Johnsen og Sara Dencker, Pengevirke

I 2010 solgte Thor Thorøe sin andel af is-kæden ParadIs, for at starte et firma der er med til at løfte standarden for samarbejde med producenter i tredje verdens lande. Det førte til Social Food hvor Thor i dag er direktør, men det har også ført til etableringen af et mejeri i Mozambique og chokoladefabrikken CocoaFair i Sydafrika. Chokoladen sælges lokalt, men så småt begynder fabrikken også at kunne eksportere, så den kan bruges i de produkter, som Social Food sælger i Danmark.

’Value for many’

Social Foods butik i Danmark er tænkt som det distributionsled der skal sælge de bearbejdede råvarer. Thor Thorøe lægger vægt på, at tilføje værdi til alle der tager del i produktionen af de varer, han sælger.
- Du skal kunne købe et ordenligt produkt til en ordentlig pris, men vi skal også være med til at sikre, at når vi producerer en vare, så har den et perspektiv og en værdi for flere end bare den der kommer og køber varen.
Derfor er han omhyggelig med, at udvælge de råvarer han bruger. Han vil hellere bruge vanilje eller nødder fra en producent han kender og stoler på. Han lægger også vægt på, at råvarerne kan bearbejdes lokalt som de for eksempel bliver i et projekt i Uganda.
- I stedet for at vi kun eksporterer kakaobønner, eksporterer vi kakaosmør . Det har en værdi der er fire gange så høj. Så pengene bliver i Afrika, fortæller Thor Thorøe.
Men meget af produktionen er desuden rettet mod det lokale marked. Det er ambitionen at lave billige kvalitetsprodukter, som kan købes lokalt. På DanMoz - et mejeri i Mozambique som Social Foods er medejere af - laves der blandt andet drikkeyoghurt til en lav pris, så selv mozambiquere, med en lav indtægt, kan få råd til den. Den er et godt sundt alternativ til sodavand, og det er lokale sælgere der ellers ville være arbejdsløse, som distribuerer yoghurten. Mælken købes fra lokale småbønder, der får en god pris for mælken og oplæres i opdræt af malkekvæg.
- Det er ’value for many’. Det er værdi som gør gavn for mange mennesker i alle led i produktionen, fortæller Thor Thorøe.

Få en ko og lær’

300 bønder leverer dagligt mælk til mejeriet. Oprindeligt var de tobaksbønder, men på grund af faldende efterspørgsel på tobak stod de pludselig uden arbejde. Bønderne har gennem USAID fået mulighed for at modtage en ko og undervisning i hvordan den skal passes, og det har givet dem indtægter der er to til tre gange højere end da de solgte tobak. Projektet vokser hele tiden, og det er tanken at flere og flere skal have mulighed for at være med, forklarer Thor Thorøe.
- Bønderne deler en tyr imellem sig, så når køerne får kalve, går kalven videre til den næste bonde. 
På få år vil antallet af køer stige eksplosivt, hvis alt går som planlagt. Det er mange tusinde mennesker, der på den måde bliver berørt af projektet. Både de ansatte på fabrikken, sælgerne, bønderne og deres familier. 

Lokal opbakning

At projektet betyder noget for mange mennesker, blev tydeligt da nogle lokale politikere forsøgte at afkræve mejeriet  bestikkelse. De mødte op i fabrikshallen og forlangte knap 30.000 kroner. Ellers ville de lukke produktionen, fortæller Thor Thorøe:
- Så sagde vi til dem: ’Bare gør det! Vi er ikke interesseret i at betale – I må faktisk godt lukke vores fabrik’. 
Det forstod de ikke, fortsætter Thor og forklarer hvad man sagde til dem: 
- Hvis I lukker vores fabrik, skal vi afskedige 50 mennesker, og desuden skal I gå ud til 300 familier og sige, at de ikke længere skal levere mere mælk til DanMoz. Hvor populære tror I lige I bliver i lokalmiljøet?
Politikerne forsvandt igen og siden har de ikke vist sig på fabrikken.
- Det er styrken ved at gå i samarbejde med en uorganiseret organisation, som de her bønder er – de er jo med til at redde os. Vi hjælper dem med uddannelse, og de får kontant betaling når de leverer noget til os. Omvendt er de er med til at sikre, at vi har et godt forhold til lokalmiljøet.

Håb om andelsbevægelse

Håbet for Thor er, at bønderne i løbet af en generation vil etablere noget der minder om en andelsbevægelse i Mozambique. Men det mener han ikke er muligt i dag. Der mangler stadig helt grundlægende tillid - til hinanden og til fællesskabet. 
- Det tog også halvfjerds år for danske bønder at omstille sig, så det er ikke noget der sker fra den ene dag til den anden, siger han med henvisning til, at der gik flere generationer fra de danske bønder blev frie til de første andelsbevægelser dukkede op.
Første skridt på vejen er dog at forbedre levevilkårene for endnu flere mozambiquere og sydafrikanere. På den måde er DanMoz i Mozambique, sammen med CocoaFair i Sydafrika og Social Foods kunder i Danmark, med til at skabe udvikling i Afrika. Bid for bid.

♥ Social Food er kunde i Merkur. Du kan læse mere om Social Food samt købe deres produkter på www.socialfood.dk  

Thor Thorøe er ejer af Social Food og idemanden bag projekter i både Sydafrika og Mozambique. Foto: Pengevirke

Thor Thorøe er ejer af Social Food og idemanden bag projekter i både Sydafrika og Mozambique. Foto: Pengevirke

Når en ko får en kalv, går denne videre til næste bonde. På den måde forventes det, at mejeriprojektet i Mozambique i løbet af de kommende år kan skabe en stigning i antallet af køer. Foto: Thor Thorøe

Når en ko får en kalv, går denne videre til næste bonde. På den måde forventes det, at mejeriprojektet i Mozambique i løbet af de kommende år kan skabe en stigning i antallet af køer. Foto: Thor Thorøe