Min bil er din bil

Vi låner, lejer og deler i stigende grad alt fra bolig til brugsgenstande – og biler. Deleøkonomi er efterhånden et begreb, flere og flere kender til, men allerede i 2004 blev grunden til delebilsordningen LetsGo lagt.

Af Ida Bjørg Meldgaard, Pengevirke

En undersøgelse fra 2013 af BilBasen og analyseinstituttet Red Shift viste, at 96 procent af danskerne ikke ser bilen som et statussymbol, men snarere som et forbrugsgode på linje med en vaskemaskine og en plæneklipper.

Måske er der også ved at ske et skift i forhold til den følelse af frihed, bilen symboliserer for mange. Måske får du snarere følelsen af frihed ved at skille dig af med personlige ejendele – inklusive bilen, og her kommer de mange nye delebilsordninger ind i billedet.

Københavns Delebiler og Aarhus Delebilklub startede for 11 år siden. Grundtanken var en bedre udnyttelse af ressourcerne, og at det ikke er nødvendigt at eje sin egen bil for at få adgang til én. De to ordninger voksede hurtigt, og det blev svært at administrere dem ved frivillige kræfter. I 2007 blev de derfor sammenlagt, og Delebilfonden LetsGo blev etableret til at drive delebilsordningen. Gennem de sidste år er LetsGo vokset med 30 procent årligt i medlemsantal og biler.

- Det virker, som om flere og flere kan se, at det ikke er nødvendigt at eje sin egen bil, når de bor i byen og kun engang imellem har behov for en bil, siger Bjarke Fonnesbech, direktør i LetsGo.

Fuld fart fremad

LetsGo har da også mødt en stigende interesse og fået opbakning fra blandt andet Københavns og Frederiksberg Kommune samt Region Hovedstaden, som støtter op om delebiler, fordi det er godt for trængslen. Danske og internationale undersøgelser viser, at en delebil erstatter seks privatejede biler, og derudover bruger delebilsbrugere bilerne mindre, end hvis de ejede en bil selv.

Hos LetsGo er der stor tilfredshed blandt medlemmerne, og årlige medlemsundersøgelser viser, at 96 procent af medlemmerne anbefaler ordningen til andre. Det lover godt for fremtiden.

- Folk er generelt blevet mere vant til, at man ikke behøver eje ting for at have adgang til dem, det er både Spotify og Netflix gode eksempler på. Det samme gælder for vores biler – du behøver ikke eje en bil for at have adgang til én, og det er der flere og flere, der bliver opmærksomme på, siger Bjarke Fonnesbech og tilføjer:

- Vores ydelse er en luksus deleøkonomisk ydelse. Du får en bil med høj sikkerhed og god brændstoføkonomi, og der er et minimum af besvær forbundet med at have bil. Du reserverer bilen på nettet og åbner den med elektronisk nøglebrik. Du skal bare sørge for, at bilen er i samme rengjorte tilstand, når du aflevere den, andet besvær er der ikke.

Spørgsmålet er, hvorvidt delebilsordninger i nogle tilfælde kan opfordre til kørsel i bil, hvor man ellers ville have droppet turen eller måske taget toget.

- For personer som ikke havde en bil før, og som melder sig ind i LetsGo, kan det øge deres kørsel i bil. Men alternativet er, at man i stedet køber sin egen bil, og så ved vi, at man kører langt mere, end hvis man er medlem hos os, siger Bjarke Fonnesbech.

På den måde får en ordning som LetsGo dig til i højere grad at overveje, om turen kan gøres på anden måde:

- Når du køber en bil og har betalt for bil, forsikring og det hele, mærker du derefter ikke, hvad det rent faktisk koster, hver gang du kører en tur i den. Hos os koster turen noget hver gang, så på den måde opfordrer det til, at man har et mere bæredygtigt transportforbrug, fordi man oftere vil overveje og vurdere, at det er billigere og hurtigere at tage cyklen.

Hvor ender turen?

Nogle deleøkonomiske tjenester kapitaliserer på en måde på noget, du før fik gratis – en seng at sove i hos en bekendt, Airbnb, eller at låne naboens bil eller få et lift, som samkørselsordningen GoMore tager udgangspunkt i.

LetsGo er et helt andet koncept, påpeger Bjarke Fonnesbech og understreger, at det netop ikke går ind og kapitaliserer på noget, du før fik gratis:

- Vores service erstatter ikke det, at du lige låner en bil af naboen en sjælden gang. Vores service erstatter det, at du selv ejer en bil. Du er medlem hos os, fordi du har brug for en bil i højere grad, og der erstatter vi så et køb. I den forstand kan man sige, at vi lidt ligner en udlejningsservice. Der hvor vi adskiller os fra det er, at din bil står tæt på, hvor du skal bruge den, og du har adgang til den hele døgnet.

Selv om de mange deleøkonomiske platforme kan ses i forskelligt lys, bidrager de samlet set til en gradvis ændring i vores bevidsthed i forhold til forbrug af varer og ressourcer og i forhold til ejerskab.

- Skiftet i vores bevidsthed ses måske især i den måde, bilen og mobilitet opfattes på. Bilen er ikke et statussymbol mere. Tidligere købte folk i livsfase-skift en bil, for eksempel når de fik børn eller det første job. Du kan godt blive voksen uden at have din egen bil, ja faktisk giver det god mening, for det frigiver ressourcer til at kunne gøre andre sjove ting. Det frigiver også bekymring og tid brugt på vedligehold som følger med privat bilejerskab, siger Bjarke Fonnesbech.

Og så er det en måde at være politisk forbruger på og være med til at gøre en forskel i lokalområdet, hvor du bor, påpeger han.

- Et medlemsskab af LetsGo er medvirkende til at skabe en anden by, hvor biler ikke behøver at fylde alt, og samtidig får du dækket et essentielt mobilitetsbehov. Win-win for alle.

LetsGo er kunde hos Merkur.

Letsgo er en non-profit erhvervsfond, med det formål at udbrede delebilisme og grøn transport. Overskuddet bliver geninvesteret i driften. Foto: LetsGo

Letsgo er en non-profit erhvervsfond, med det formål at udbrede delebilisme og grøn transport. Overskuddet bliver geninvesteret i driften. Foto: LetsGo

Bilen er ikke et statussymbol mere, og direktør Bjarke Fonnesbech tror, at flere - især i byerne - vil benytte sig af delebiler. Foto: LetsGo

Bilen er ikke et statussymbol mere, og direktør Bjarke Fonnesbech tror, at flere - især i byerne - vil benytte sig af delebiler. Foto: LetsGo